NL
.
Artikelarchief
Zwijgen is geen optie: een bewogen avond met ouders en docenten tegen Zwarte Piet
Diverse sprekers kwamen iets vertellen over hun ervaringen met racisme in de dagelijkse omgeving van hun kinderen.

We kunnen er niet omheen: Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Voor heel veel kinderen én volwassenen is het Sinterklaasfeest allesbehalve feestelijk. Maar als je die conclusie uiteindelijk hebt getrokken, wat doe je er dan vervolgens aan? Hoe maak je Zwarte Piet en andere vormen van racisme vervolgens bespreekbaar - bijvoorbeeld op de school of sportclub van je kinderen? Hoe zorg je er voor dat ze kunnen opgroeien in een omgeving zonder dit soort racistische stereotypen?

Afgelopen...
De veranderlijke traditie van Sinterklaas en zijn gezelschap
Het enige wat ons vandaag weerhoudt om de traditie te ontdoen van de racistische karikatuur is heersend racisme in de huidige tijdsgeest

Het blijkt moeilijk voor veel niet-zwarte Nederlanders en Vlamingen om te spreken over het feit dat er iets mis is met Zwarte Piet. Wanneer het woord "racisme" valt of het kwetsend karakter komt ter sprake treedt bij velen cognitieve dissonantie op en komen heftige emotionele reacties naar boven. Niet alleen een gebrek aan empathie spelen hierin een rol maar ook maatschappelijk verankerde sociale ongelijkheden op basis van herkomst, geïnstitutionaliseerd racisme.

De pre-Romeinse Sinterklaas...
De gewone man, het redelijke midden en racisme
De Nederlandse kranten blijven steken in een pleidooi voor het redelijke midden tussen racisme en antiracisme, en de mythe van de gewone man

De Nederlandse kranten blijven steken in een pleidooi voor het redelijke midden tussen racisme en antiracisme, en de mythe van de gewone man, schrijft Sander Philipse. Ondertussen verdwijnen de dagelijkse gevolgen van racisme achter een rookscherm.

Afgelopen week werd bekend dat het Sinterklaasjournaal ook dit jaar geen afscheid wil nemen van Zwarte Piet: ze gaan voor “vijftig tinten grijs”, wat dat ook moge betekenen. Mediadirecteur Willemijn Francissen wil de oren niet laten...
Progressieve standpunten maken niet immuun tegen racisme
Iemand als Luckas Vander Taelen (Groen!) verkondigt in zijn columns racistische statements in naam van gezond verstand die zogezegd de problemen niet ontkennen. Dat hij in een linkse partij zit spaart hem niet. Hij geniet niet van een privilege om zich stigmatiserend te uiten.

Wanneer een linkse of progressieve persoon of organisatie beschuldigd wordt van racisme, dan wordt dit in progressieve kringen vaak gezien als een ongelukkig misverstand. Racisme, zo redeneert men, is iets wat enkel rechts of extreem rechts verweten kan worden. Een linkse columnist die de figuur Zwarte Piet verdedigt of een progressieve krant die voor de grap zwarte mensen vergelijkt met apen moeten we volgens deze denkwijze anders benaderen dan het Vlaams Belang. MO vroeg twee experts om hun mening...
Ethnic profiling, nu ook in de winkel!
Dat de voorzitster van het NSZ stereotypen hanteert om ongelijke behandeling op basis van gender en etniciteit te verdedigen tart alle verbeelding. Taal werkt niet enkel descriptief, maar reproduceert en normaliseert ook de ongelijke machtsverhoudingen.

Of mensen met een migratieachtergrond gemiddeld anders worden behandeld door winkeliers dan mensen zonder migratieachtergrond? Natuurlijk. Had je iets anders verwacht? Dat is toch logisch. Net zoals door de politie, door de media, door politici, door filosofen of door de 'doorsnee Vlaming'. 'Onze' ervaring in een winkel is gemiddeld anders dan die van Belgen van autochtone origine, dat maakt deel uit van het leven in een samenleving waar 'onze' ervaring gemiddeld anders is....
Koloniale standbeelden verwijderen of duiden, onvoldoende
Koloniale standbeelden zijn zichtbare uitingen van machtsverhoudingen en een breed koloniaal gedachtegoed die tot vandaag de dag nog steeds leiden tot structureel racisme

Het debat over de "foute" en inzonderheid de koloniale standbeelden lijkt zich vooral te beperken tot een debat over hoe we de waarheid over het verleden het best recht doen, door de standbeelden te verwijderen of door ze te behouden en te duiden (of voor anderen die geen kritiek dulden, door ze gewoon te laten staan). Voor Marius Dekeyser van Hand in Hand tegen racisme vzw is de juiste omgang met deze standbeelden en straatnamen belangrijk maar niet de kern van de zaak. Ze zijn een zichtbare...
GeenStijl, een interne afrekening ipv maatschappelijke koersverandering
Zowat iedere politieke partij, van de PvdA NL (etnisch monopolie) tot VVD (invechten) tot CDA (een stapel Blut und Boden-voorstellen) koos voor obliteration through incorporation en nam extreem-rechtse standpunten over die daarmee een enorme hoeveelheid macht veroverd heeft

Het was geen fijne week voor de racisten. Nadat eerder deze week Pownews teruggefloten werd omdat ze hun afkeer voor vluchtelingen iets te direct hadden laten merken, bleek vervolgens een van hun formats doorgestoken kaart te zijn: in een programma waarin zogenaamd een vluchteling kennis maakt met Nederland, was de vluchteling gespeeld door een acteur. Algehele verontwaardiging was het gevolg.

Deze weerstand is onderdeel van een breder patroon. In het afgelopen decennium kon de Geenstijl-familie...
Quinsy Gario en Rachida Aziz over de verblindende witheid van de podia in Vlaanderen en Nederland
Door een opiniestuk van stadsdramaturg Tunde Adefioye staat de discussie over diversiteit in de kunstwereld weer op scherp

Door een opiniestuk van Tunde Adefioye, stadsdramaturg bij de KVS staat de discussie weer op scherp. De kunstwereld is te wit. Tunde Adefioye is de drijvende kracht achter de SLOW-sessies in de KVS, die de artistieke onderstroom van de straat naar het podium moeten brengen. Voor SLOW 2 haalde hij kunstenaar Quinsy Gario van Amsterdam naar Brussel. De teksten werden geproduceerd in Le Space, de artistieke ruimte van Rachida Aziz. Dit is de weergave van een gesprek tussen Rachida Aziz en Quinsy Gario....
Hoe de wereld profiteert van Afrika's rijkdom
Westerse landen krijgen onterecht de rol toebedeeld van weldoeners die hun rijkdom wegschenken aan arme Afrikaanse landen in de vorm van ontwikkelingshulp. Het tegengestelde is waar en de plundering van het continent is een voortzetting van een beleid dat teruggaat tot in de koloniale tijd.

Afrika is rijk - in minerale rijkdom, opgeleide arbeiders, bloeiende nieuwe bedrijven en biodiversiteit. De Afrikaanse volkeren zouden moeten floreren en de Afrikaanse economieën moeten bloeien. Toch leven veel mensen in Afrika's 47 landen in armoede terwijl een groot deel van de rijkdom uit het continent gesluisd wordt door actoren uit de rest van de wereld. In het bijzonder westerse en geïndustrialiseerde landen halen veel meer uit Afrika dan ze er instoppen. Tegelijkertijd leggen...
De pretentie van onschuld
Werkgevers die een witte (ex-)crimineel verkiezen, de veroordeling van Afriyie, Siba die van de trap wordt geduwd, de geweldadige arrestatie van Adriaan, enz. zijn geen incidenten maar maken deel uit van een lange traditie van institutioneel racisme

Op 1 juli werd de afschaffing van de slavernij herdacht tijdens herdenkingen en plechtigheden. Diverse hoogwaardigheidsbekleders van lokale en nationale overheden spraken mooie woorden van berouw (geen spijt) uit over de historische misdaad tegen de menselijkheid en de erfenis ervan. De Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim zei het volgende:

"Te lang is die geschiedenis wel genegeerd of gebagatelliseerd. Die geschiedenis zal ook nog meer leed veroorzaken als we niet erkennen dat...
Terug